SEO – Search Engine Optimization, to szereg wieloetapowych działań, które mają na celu podniesienie pozycji wybranej witryny w wyszukiwarce Google. Proces ten charakteryzuje się niezwykle dużym skomplikowaniem, przez co jego przeprowadzenie powierza się zazwyczaj najlepszym specjalistom w sieci. Warto to zrobić – dobrze wypozycjonowana witryna znacznie więcej zarabia, staje się rozpoznawalna w sieci i uzyskuje znacznie większą liczbę wejść dzięki wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google. Niestety, nie ma róży bez kolców – pozycjonowanie ze względu na dużą trudność jest bardzo wymagające, a także stosunkowo niebezpieczne, jeśli nie zadbamy o wyboru odpowiedniej firmy, która podejmie się realizacji. Dlaczego? Dlatego, że popełnienie lekkich błędów może oznaczać obniżenie pozycji witryny WWW w sieci, a większe naruszenia algorytmu mogą prowadzić do całkowitego wykluczenia strony z listingu. W efekcie czasami zachodzi potrzeba założenia sklepu lub portfolio, bloga czy portalu na nowej domenie.

SEO – Search Engine Optimization w pigułce

Witryny obecne w wyszukiwarce Google na wysokich pozycjach generują stosunkowo duży ruch, który zupełnie zmienia ich popularność i rentowność. Standardowo strony WWW bez jakiejkolwiek historii w tej wyszukiwarce są lokowane przez algorytm Google na bardzo odległych stronach listingu SERP (Search Engine Results Page) i pozostają na nich aż do czasu, gdy nie zdecydujemy się na przeprowadzenie pozycjonowania SEO. Warto to zrobić. Internauta z reguły po wpisaniu przez siebie danej frazy przeglądania maksymalnie trzy strony listingu, lecz w większości przypadków znajduje odpowiedź na swoje pytanie już na pierwszej stronie.

Trzy etapy pozycjonowania

Pozycjonowanie jest procesem skomplikowanym i precyzyjnym, dlatego z reguły powierzamy jego przeprowadzenie agencjom SEO, które mają za sobą odpowiednio wiele dotychczasowych realizacji. Ze względu na ogromną liczbę pojedynczych kroków pozycjonowanie dzieli się na trzy etapy:

W etapie pierwszym należy przeprowadzić audyt SEO, który polega na wnikliwej analizie strony WWW pod kątem jej zgodności z algorytmem Google. Programiści ocenią każdy aspekt silnika CMS, liczbę przekierowań, błędów czy wtyczek, ocenią także prędkość działania witryny czy sposób nawigacji lub przepływ użytkowników. Dzięki temu można poznać ilość prac niezbędnych do wykonania oraz ich zakres i cenę.

W etapie on-site należy wdrożyć plan w życie i przeprowadzić wieloetapowy proces pozycjonowania. Programiści, pozycjonerzy oraz copywriterzy będą musieli zmienić w zasadzie całą witrynę – od kwestii technicznych, aż po wizualną. W efekcie prace mogą zająć nawet wiele tygodni żmudnej pracy najlepszych specjalistów.

Ostatni etap, off-site, polega z kolei na zbudowanie jak największej bazy linków zwrotnych.

Czy pozycjonowanie jest opłacalne?

Zdecydowanie tak! Działania SEO są dla współczesnych firm jedyną możliwością nawiązania wyrównanej walki o popularność z największymi witrynami w internecie. Artykuły sponsorowane, reklama displayowa czy newslettering oraz mailing cechują się dobrymi rezultatami, jednak to dopiero pozycjonowanie pozwala na zbudowanie największej bazy potencjalnych klientów lub osób zainteresowanych naszą stroną WWW.